Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Csecsemőtáplálás - Táplálkozásélettani sajátosságok

2010.06.05

Táplálkozás élettani sajátosságok

Az egészséges csecsemő táplálása – mennyiségi és minőségi szükséglet

A mennyiségileg elegendő, minőségében helyes táplálás a csecsemők egészséges fejlődésének legfontosabb feltétele. A helyes táplálás jelentősége nem csupán a súlyfejlődés biztosítása, de táplálás befolyásolja az immunológiai érést, a csontrendszer kialakulását, a mozgásfejlődést, az értelmi és érzelmi élet alakulását. A gyorsan növekvő és differenciálódó idegrendszer különösen érzékeny a nem megfelelő táplálási hatásokra.

 

A csecsemőkori táplálkozás-élettani sajátosságok jelentősen eltérőek a felnőttkoriaktól. Az eltérés magyarázata részben az, hogy születéskor a tápcsatorna funkcionálisan éretlen: a gyomorkapacitás fokozatosan növekszik, az enzimfunkciók érése folyamatos, a cardia záró funkciója egyre tökéletesebb (az emésztőfunkciók kialakulása 12-18 hónapos korig tart), másrészt az intenzív növekedés kalória bevitel szempontjából sajátos helyzetet teremt. Fokozza a kalória igényt a relatíve nagyobb testfelület, a nagy hőleadás, a gyorsabb alapanyagcsere. Eltérő a csecsemő toleranciája. Ebben az életkorban az ideális és a mennyiségileg, minőségileg elégtelen, vagy túlzó táplálás között relatíve szűk a különbség. A pszichés tényezők jelentősége is sokkal nagyobb, mint bármikor a későbbi élet során. A stabil anya-gyermek kapcsolat ekkor alakulhat ki. Leszögezhető, hogy a táplálásnak az élet későbbi szakaszában soha sincs olyan nagy jelentősége, mint csecsemőkorban.

A mennyiségi szükséglet az energiaquotiens (EQ) megadásával határozható meg, mely a napi összkalória/energia testsúlykilogrammra eső hányada. Az irányszámok az életkortól függően változnak (5. táblázat). Külön kategória a kis súlyú újszülötteké, akiknél ez az érték igen magas, 150-180 kcal = 630-756 kJ/kg.

[5. TÁBLÁZAT]

A fő tápanyagforrásaink kalóriaértéke a 6. táblázatban látható.

[6. TÁBLÁZAT]

A táplálék összetevők iránti mennyiségi igény: fehérje: 1,5 – 2,5 g/kg/nap, szénhidrát: 12,0-14,0 g/kg/nap, zsír: 3,0 – 4,0 g/kg/nap, és vitaminok, ásványi anyagok (7. és 8. táblázat).

[7. TÁBLÁZAT]

[8. TÁBLÁZAT]

 

A mennyiségi szükséglet kielégítésekor az alapelv az, hogy azzal a legkisebb mennyiséggel táplálunk, amelyen a csecsemő fejlődése ideális. Azaz az első trimenonban 500, később 300-400 g havonta az átlagos súlygyarapodás (9. táblázat). Betegség esetén az étvágy csökken, a tolerancia beszűkül. A bevitel tartósabb csökkentése a fenntartási kalóriáig, 70 kcal/kg-ig engedhető meg.

 

[9. TÁBLÁZAT]

 

A minőségi szempontok esetén az alapelv: a tápanyagok energiaforrásként helyettesíthetik egymást, de minőségi tekintetben nem. A táplálék összetevők: fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, ásványi anyagok, rostok (cellulóz) ideális, egymáshoz való arányát figyelembe kell venni.

A táplálék összetevők kívánatos aránya a napi kalóriabevitel %-ában. Fehérje: 15-20%, zsír: 25-30%, szénhidrát: 50-60%.

 

Az egyes táplálék összetevők élettani szerepe.

A fehérjék: testépítő anyagok, enzimek, hormonok, immunanyagok keletkezéséhez nélkülözhetetlenek, transzportfunkciókat látnak el, és fenntartják a kolloidozmózisos nyomást.

Az állati eredetű fehérjeforrások aminosav-összetétel tekintetében általában komplettek, míg a növényi eredetűek többnyire inkomplettek, azaz nem tartalmazzák a 20 esszenciális fehérjealkotó aminosavat. A vegetarianizmus tehát nem ajánlható a fejlődés, növekedés szakában. Az állati és növényi fehérjék ideális aránya az élet folyamán módosul: csecsemőkorban 3:1, kisgyermekkorban 2:1, iskoláskorban 1:1, míg felnőttkorban 1:2.

Az átlagos fehérjeszükséglet csecsemőkorban 1,5-2,5 g/kg, a kis súlyúaké, koraszülötteké átmenetileg az első hetekben magasabb. A fehérjebevitel megvalósítására naponta szükség van, mert a szervezet a feleslegesen bevitt fehérjéből zsírt képez. Ez egyben a túladagolás nagy rizikóját jelenti.

Állati eredetű fehérjeforrások: máj, szárnyasok, sertés- és marhahús, hal, túró, sajt, tej, tojás.

Növényi eredetű fehérjeforrások: burgonya, hüvelyesek, gombafélék, rizs.

 

A zsírok (lipidek): a zsírok elsősorban energiaforrások, de szerepet játszanak a zsírban oldódó vitaminok felszívódásában, az étvágy szabályozásában és a sejtmembránok építőkövei.

A fehérjékhez hasonlóan állati és növényi eredetűek lehetnek. A növényi források értékesebbek, magasabb telítetlen zsírsavtartalmuk miatt. A telítetlen zsírsavak különösen nagy jelentőségűek a koraszülött-táplálásban. Az eicosanoidok (legalább 20 szénatomból álló lánc) kiindulási anyagai a membránok építőkövei, ezen túl pozitívan befolyásolják a látási funkciót és a diszkrimináció (különbségtétel képessége) tanulását. A eicosanoid csoportba tartoznak a prosztaglandinok, prosztaciklinek, thromboxánok és a leukotrienek. Szöveti hormonok, a testben szinte mindenhol előfordulnak.

A koraszülöttek számára nem csupán az alfa-linolénsav és linolsav bevitele fontos, de a hosszú láncú, többszörösen telítetlen zsírsavak (PUFA = long chain polyunsaturated fatty acids) is esszenciálisak, mert az endogén szintézisük átmenetileg elégtelen (10. táblázat). Előnyös zsírforrások: napraforgóolaj, margarin, kókuszolaj. A napi zsírszükséglet 3-4 g/kg.

 

[10. TÁBLÁZAT]

 

A szénhidrátok a legolcsóbb, legkönnyebben előállítható, legelterjedtebben fogyasztott élelmianyagok. Szükségesek a cerebralizációhoz, a normális bélflóra kialakulásához, és a kötőszövet részét képezik.

A napi szükséglet 12-14 g/kg. Hiányukat a csecsemők rosszul tűrik. Tartós megvonásuk még dyspepsia esetén is helytelen a hypoglykaemia veszélye miatt.

A szénhidrátot tartalmazó táplálékokban vagy monoszacharidok (glukóz, fruktóz, galaktóz) és diszacharidok (szacharóz, laktóz, maltóz) vagy poliszacharidok (keményítő, glikogén, cellulóz, pektin) vannak. A szénhidrátbevitel megfelelő forrásai a friss gyümölcsök, a zöld- és hüvelyes főzelékek, valamint a magas keményítőtartalmú (kenyér, tésztafélék, burgonya, rizs) ételek. Ez utóbbiak előnye a mono- és diszacharidokkal szemben, hogy teltségérzetet keltenek, lassan emészthetők, órákon keresztül energiát és megfelelő vércukorszintet biztosítanak. Előnyös magas rosttartalmuk mely salakanyagot szolgáltat a rendszeres székürítéshez.

 

A vitaminok az élethez nélkülözhetetlenek biokémiai integritást biztosító sokoldalú funkciójuk miatt. A vitaminszükséglet ismerete fontos (7. táblázat).

A zsírban oldódókat (A, D, E, K) a szervezet tárolja, ezért pontos bevitelükre figyelni kell.

A helyesen táplált csecsemő milyen vitaminpótlást igényel?

C-vitamint télen és akut betegségei idejére, A-vitamint mesterséges táplálás esetén, K-vitamint (újszülöttkorban és anyatejes táplálás során), polivitamin-készítményeket betegség utáni reconvalescenciában, D-vitamint a táplálástól és fényexpozíciótól függően 400-800 IU-t naponta.

 

Az ásványianyag-szükséglet kielégítése többnyire nem okoz gondot vegyes, helyes táplálás során. Kivételt képezhet igazolt vashiány esetében csecsemő- és kisdedkorban a vas, valamint a jód és a fluor az ivóvizek nyomelemtartalmától függő mértékben. A vas a vérképzés, a jód a pajzsmirigy hormontermelés, a fluor a fogzománcképzés, míg a szelénium anitoxidans tulajdonsága révén játszik nélkülözhetetlen szerepet.

 

A napi ásványi és nyomelem szükségletet az 8. táblázat tartalmazza.

 

A víz a szervezet számára a nélkülözhetetlen anyagok sorában az oxigén után a második helyen áll. A csecsemő szervezetének 70-75 %-a víz, szemben a felnőtt szervezet 50-65 %-ával. Testanyag, az anyagcsere-folyamatok nélkülözhetetlen közege, a hőszabályozás fontos tényezője. Csecsemőkorban a folyadékszükséglet 120-150 ml/kg/nap. A szopós csecsemőnél ezt az anyatej mennyisége fedezi.

Felnőttkorra az igény napi 40-50 ml/kg-ra csökken.

 

A rostanyagok újabban kerültek az érdeklődés előterébe. Megfelelő bélműködéshez ui. emésztőenzimek által nem hasznosítható bizonyos mennyiségű cellulóz bevitelére is szükség van (teljes kiőrlésű gabonák, rizs). A fiziológiás bélműködés biztosítása révén profilaktikus szerepük is van a vastagbélrák megelőzésében.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.