Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egészséges kisdedek és iskolások táplálása

2010.06.05

Az egészséges kisdedek és iskolások táplálása

A táplálásban határállomás az 1 éves életkor. Megszűnik a tejszerű táplálék domináló szerepe, a kalória bevitel fő forrása a zsírról a szénhidrátok felé tolódik el. Ez egyben számos túlzás forrása is. A szénhidrát gazdag gyümölcslevek divatja miatt a szénhidrát bevitel sokszor meghaladja az abszorpciós kapacitást. A folyékony pépes táplálékokat a zömmel szilárd ételek váltják fel. Ma az egészséges táplálkozás irányelveként elfogadott a WHO által ajánlott „táplálkozási piramis”, melynek alapját képezi a kenyér és cereáliák, majd a zöldségek, gyümölcs, tej-, tejtermékek, hús és alternatívái, végül a zsiradékok, édességek és só következnek

 

A csecsemőkor után a rágni, járni, beszélni tudó gyermek táplálása nem olyan szigorú szabályok szerint történik, mint korábban.

Vannak irányelvek, ajánlott kalória-, folyadék- és fehérjeszükséglet (17. táblázat) – fontos azonban a vegyes táplálás. Az egyidejűleg adott fehérjék, zsírok és szénhidrátok, a vitaminok, ásványi anyagok és rostok egymás felhasználhatóságát, beépülését segítik. Az egyik vagy másik táplálék-összetevő hiánya a többi – esetleg feleslegben rendelkezésre álló – tápanyag beépülését akadályozza.

 

[17. TÁBLÁZAT]

 

A gyermekek étkezésének főbb szempontjai:

  1. Naponta rendszeres étkezések (4x, 5x).

  2. A reggeli és az uzsonna legyen tejes étel, maximum. 4-6 dl.

  3. Ebédre hetente 5x, vacsorára 3x adjunk állati eredetű fehérjefeltéttel ellátott főzeléket. A zöldfőzelék helyett saláták is alkalmazhatók.

  4. Főtt tészták (polysacharid tartalmuk miatt) javasoltak hetente 2x, 3x, második fogásként hússal, sajttal, túróval, tojással.

  5. Az étvágyjavító hatású leves helyettesíthető gyümölcslével.

  6. A gyümölcs kiegészítő táplálék, ebéd és vacsora után. Önállóan adható tízóraira.

  7. Édességet főétkezés után adjunk, elsősorban ünnepnap, és kövesse fogmosás. Étkezések között, alvás előtt soha!

  8. Megfelelő rostbevitel céljából ajánljuk a barna kenyeret, korpás kiflit, a puffasztott rizs-, burgonya- és kukoricapehely-készítményeket.

  9. Fontos az esztétikus tálalás, és az étkezések nyugodt légköre.

  10. Az étkezés nem kötelesség, nem szívesség, jelentsen örömöt a gyermeknek.

  11. A család együtt evése alkalom a nevelésre, példamutatásra, de leginkább beszélgetésekre.

 

Hibák a kisded táplálásban:

- Túl gyors előrehaladás az egyes új táplálékféleségek bevitelében.

- A darabos ételek erőltetése kellő számú fog hiányában.

- Játék közben becsempészet falatok, családi étkezés helyett.

- Folyamatos rágcsálás, teázás megengedése.

- Nem éhség és jóllakottság által vezérelt táplálás (étvágytalan és majszolgató gyermek).

- Multivitaminok kritikátlan alkalmazása.

- Szénsavas italok túlzott fogyasztása, gyümölcslevek (üres kalóriák) kultusza.

- Vegetariánizmus.

Mindezeket a védőnőnek tudatos prevencióval meg kell előznie.

 

Vegetáriánus táplálás.

A növényi eredetű táplálékok kizárólagos fogyasztása egyes családokban terjedő. A növényi eredetű táplálékok nem teljes értéke miatt ez a táplálási forma a növekedés és fejlődés időszakában kerülendő. Hátrányai: kis energiatartalom, hiányoznak az esszenciális aminosavak, alacsony a calcium bevitel, gátolt a vasfelszívódás, a D vitamin tartalom alacsony, csaknem hiányzik a B12 vitamin. Makacs szülők esetén a hiányállapot kivédésére az alábbiak tanácsolhatók: kiegészítés növényi olajokkal és szénhidrátokkal, legalább a tej fogyasztásának elérése (esszenciális aminosavak biztosítása, calcium bevitel miatt), vaspótlás és D vitamin szubsztitució. Telje ellenállás esetén 3 éves korig szójatejet (tápszert) javasolunk.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.