Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


3. tétel - Piaget kognitív fejlődéselméletének 2., 3., 4. szakasza

2010.01.31

3. Piaget kognitív fejlődéselméletének 2., 3., és 4. szakasza

 

2. Múveletek előtti szakasz (2 év – 6 év)

  • Már képes leképezni a világot, már nem kell valaminek megjelennie, hogy gondolni tudjon rá.

  • Csak a saját nézőpontjából képes érzékelni a világot, nem tudja megmondani, hogy mit lát a másik. (egocentrizmus jelensége)

  • Fizikai objektív nézőpontváltásra nem képes, nem tudja megmutatni azt a képet, amit a vele szemben álló baba lát.

  • Centrálás: a gyerek mindig egy nagyon kiugró, jellemző vonásra öszpontosít amikor megítél valamit, nem képes a tárgynak egyszerre több dimenzióját figyelembe venni. (kevés fehér és sok barna gyöngy az asztalon. Mi van több az asztalon, több gyöngy vagy több barna gyöngy? A gyerek azt mondja, hogy több barna gyöngy)

  • Látszat és valóság megkülönböztetésének nehézsége.

 

 

 

 

 

 

 

 

a szívószál a vizes pohárban eltört a szívószál ismét egyben

egyben van van a szívószál

 

  • Prekauzális következtetések (oksági gondolkozás előtti fázis):

  • nem tud ok – okozati összefüggéseket levonni

  • (azért kel fel a nap, mert reggel van)

 

3. Konkrét műveleti szakasz (6 év – 12 év)

  • képes mentális műveletek elvégzésére

  • használja a logikáját

  • Decentrálás: a tárgynak egyszerre több tulajdonságát képes figyelembe venni, képes többszörös kritériumok alapján kategóriákat képezni

  • Konzerváció: a tárgyak bizonyos tulajdonságai akkor is változatlanok maradnak, ha egyes külső tulajdonságai megváltoznak.

  • Változatlanul hagyás: látja, hogy a dolgok nem változnak

  • Megfordíthatóság

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Logikai szükségszerűség: bizonyos tulajdonságok megőrződése logikailag törvényszerű.

  • Képes a nézőpontváltásra, el tudja képzelni, milyennek látja őt a többi ember.

  • Szociális nézőpontváltás és átfordulás következik be.

  • Már képes a szabályokat megérteni, és az adott interakciót már a szabály fogja vezérelni.

  • Erkölcs és moralitás változása (heteronóm – ovis, autonóm – iskolás)

  • Autonóm: adott helyzetben a gyerek a jó és a rossz cselekedetkor figyelembe veszi a szándékot, és a büntetésnek a bünnel arányban kell lennie.

     

    4. Formális műveleti szakasz (12 év – 19 év)

  • Amikor egy adott problémát meg kell oldania, minden logikai kapcsolatot végiggondol.

  • Egyre fogékonyabb az elvont eszmék iránt.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.