Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


4. tétel - A játék

2010.01.31

4. A játék

 

  • Emberi tevékenységek formái:

  • létfenntartást szolgáló

  • nem létfenntartást szolgáló

  • vallás, művészet, játék

  • Olyan viselkedés, melynek nincs közvetlen adaptív haszna, amely magáért a cselekvésért folyik.

  • A játék elméleti megközelítése:

  • Biológiai magyarázat

  • felkészít az életre

  • energiafölösleg levezetése

  • regenelál

  • Filiozófia

  • Antropológiai

  • Pszichológiai (a gyerek felől közelítve a játék különböző aspektusait emeli ki)

  • feszültség levezetése (Freund)

  • funkcióöröm (Büchler)

  • játék és értelem fejlődése (Piaget)

  • szocializáló játék, együttműködés (Wallon)

  • A játék jellemzői:

  • szabadsága

  • önként választott tevékenység

  • minden lehet a világa

  • térben és időben végtelen

  • Játék rendje – szabályok alkotása

  • Nem rutin jellegű cselekvés – gyakori ismétlődés mellett nagyfokú variabilitás

  • Önjutalmazás

  • funkció és létrehozás öröme

  • ritmus kellemessége

  • ismétlés biztonsága

  • veszély legyőzése

  • együttesség és elaboráció öröme

  • A gyermek játéka:

  • Funkciói:

  • segíti a gyermeket önmaga és a világ megismerésében

  • fejleszti a mozgását

  • segíti élményei feldolgozásában, érzései elfogadásában

  • társas szabályok gyakorlásának tere

  • Az első játékok formái:

  • saját testtel

  • közvetlen környezet tárgyaival

  • felnőttek játékai kisgyermekekkel – kommunikáció testi szinten

  • kéz

  • száj

  • fej

  • láb

  • test

  • A játék oszályozása:

  1. Gyakorló játék:

  1. érzékszervi – mozgásos

  • egyszerű gyakorló játék, egy képesség gyakorlásának öröme

  • cél nélküli kombináció: új kombinációt hoz létre, konstruál, alkot

  • célvezérlt kombináció: csak játékos célja van

  1. gondolkodásra irányuló gyakorló játék

  • egyszerű gyakorló játék (Kérdés öröme: Miért?)

  • cél nélküli kombináció: se füles, se farka történet kitalálása, szavak, fogalmak örömmel végzett kombinálása

  • cél vezérelte kombináció: konstrukció örömééert kiatlált mese

  1. gyermek és tárgyak:

  • Tárgyakkal mozgás létrehozása, manipuláció

  • Érzékleti benyomások szerzése, szenzomotoros tapaszlatok

  • Tárgyakból valamit készít – konstruál

  • Tárgyakkal helyettesít más tárgyat

  1. Szimbolikus és szerepjátékok:

  1. Helyettesíti a dolgokat és a helyzetet

  2. Eltávolodik a konkrét cselekvéstől

  3. Fantáziájával keres pótlást, ahol a valóságban hézag van

  4. Jellemző életkor: óvodáskor

  5. Osztályozásuk:

  • 2 – 4 év (1. szakasz)

  • szimbolikus témák kivetítésre új tárgyra, saját cselekvés sémáját másnak tulajdonítja

  • utánzás séma kivetítése új tárgyra

  • tárgy egyszerű asszimilációja egy másikhoz

  • saját test asszimilációja egy másikhoz, vagy egy tárgyhoz

  • egyre bonyolultabb szimbolikus kombinációk megjelenése (3 – 4 év)

  • 4 – 7 év (2. szakasz)

  • A játék közelít a valósághoz, veszít torzító jellegéből, a valóság utánzásának egyszerű képzete.

  • rend és összefüggés van a játékban

  • valóság pontos utánzása

  • szerepek elkülönölése, egymáshoz igazodása

  • 7 – 12 év (3. szakasz)

  • A szimbolikus játék egyre inkább a valóság ábrázolása, a szerepek szorosan illeszkednek egymáshoz, szerepjátékká alakul (színház).

  • Előírt szabályok, melyek a játék tartalmából származnak, kötelező jelleggel legalább 2 személyre vonatkoznak.

  • Spontán pillanatnyilag alakul ki, vagy nemzedékről nemzedékre öröklődik.

  • Ide tartoznak a népi, sport és a társas játékok.

 

Játék

 

Képzeleti alkotó Szabályjáték

 

Művelet Testnevelési

hangsúlyos Szerep Társas

hangsúlyos Szabály Sport

gyakorló hangsúlyos

szerep

konstruáló

báb népi

építő

dráma mozgásos

barkácsoló színjátszás

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.