Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


6. tétel - Iskolás kor

2010.01.31

6. Iskolás kor

 

Jelentős ugrás a gyermek életében, mert ez az időszak bioszociopszichológiai átmenet. Más struktúra alakul ki biológiai, szociális és pszichológiai szempontból (testi fejlődés, társas kapcsolatok, gondolkodás)

 

Biológiai szempontból:

  • Csökken a komolyabb megbetegedések és a halálozás aránya

  • A növekedés lelassul, szív, tüdő, izmok megerősödése

  • A külső fontos szerepet tölt be az öndefinícióban

  • Obesitas jelentkezése

  • A motoros készségek hatékonyak, jól kontrolláltak (nemi eltérések)

  • A gyermekek kb. 25% valamilyen sérülés (pl. látás, hallás, beszéd, mozgás zavara, diszlexia)

  • Tanulási zavarok, hiperaktivitás

  • Kisiskolás kor:

  • Testhossz : 6-8 cm/év

  • Testtömeg gyarapodás : 2-3kg/év

  • Testarányok

  • Fogváltás

  • Egyensúlyérzék tovább javul

  • Finom és nagymozgások további finomodása

  • Mozgásigény

  • Pubertás kor:

  • Testhossz : 6-12 cm /év

  • Testtömeg gyarapodás 5-6 kg/év

  • Serdülő kor:

  • Gyors növekedés (diszto-proximális)

  • Nemi szervek fejlődése, működésük érése, másodlagos nemi jellegek (hang, szőr). Mechanizmusok: nemi hormonok, hipotalamusz, hipofízis.

  • Még erősebbé, érettebbé válik a szív, a tüdő, az emésztőrendszer

  • Szexuális drive fejlődése (kulturális eltérések)

  • Korai, kései érés – nemi eltérések

  • A külsőnek óriási szerepe van az énfogalomnál (rosszul kinézni = borzalmasnak lenni)

  • Különösen erős veszély: alkohol, dohányzás, drogok

  • Kamaszkori terhességek: részben a nemi szervek éretlensége miatt többségében vetéléssel végződik

 

Szociális szempontból:

  • identitás keresés Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete

  • 6–12 év Teljesítmény a csökkentértékűséggel szemben a

    megerősítés és a kigúnyolás hatásai

  • 12-18 év Identitás a szerepbizonytalansággal szemben

  • Szülőktől való érzelmi függetlenedés

  • Önmaga keresése

  • Énidentítás kialakítása

  • Az identitáskeresés időszaka (morális, vallási, politikai, szexuális, munkahelyi); „egyediség”

  • Család, barátok szerepe

  • barátok: információforrás, modell, intim információk megosztása, „támogató csoport”, az autonómia segítői

  • szülők: a kamaszkor kezdetén támasz forrása, esetenként értékazonosság, a kontroll lazulása, szimmetrikus kapcsolatok kezdete

  • Zavarok:

  • Családi zavarok

  • A korai serdülőkorban a bűnözés hangsúlyos előfordulása (nagy változások miatt)

  • serdülők nem kívánt terhessége

  • fokozott öngyilkossági veszély

 

Pszichológiai szempontból:

  • Csökken az egocentrizmus, logikai gondolkodás

  • Új készségek (pl. memória javulása, humor) tanulási módok, tervezés, következtetés

  • A tér és az idő élménye sokat fejlődik

  • Javul a szelektív figyelem

  • Nyelv: bonyolult nyelvtani szerkezetek megértése, metaforák megértése, a lényegtelen információk szűrése, pragmatika

 

Vekerdi Tamás előadása – Az iskola iránt való érdeklődés:

  • magas belépési szint, ami rohamosan csökken

  • kudarc, agresszó, megszégyenítés

  • túl korán tanítanak írni, anatómiailag nem alkalmas a kézfej

  • az elsős gyerek figyelme 12 – 22 perc – Miért 45 perces az óra?

  • a megtanult anyag 75 % - át 5 éven belül elfelejtjük

  • az elsős gyerek agyának nem megfelelő az O2 ellátása, mert keveset vannak az udvaron

  • teljesítménykényszer, mely szorongást vált ki

  • több művészeti tárgy kéne, ami fejleszti az érzelmi intelligenciát

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.